Begreppet iGaming Affiliate Marketing har etablerat sig stenhårt under de senaste åren. Vi har mött Johanna Svensson som jobbar som Affiliate Manager på MrGreen för att lära oss mer om affiliation på nätcasino.

____________________________________________________________________________________

Hej! Vem är du?

– Mitt namn är Johanna Svensson, jag är en 25 år gammal norrlänning som sedan 1,5 år tillbaka är bosatt på Malta. Jag har jobbat på MrGreen i ungefär ett år och trivs som fisken i vattnet!

Vad lockade dig till bolaget?

– När jag flyttade till Malta insåg jag snabbt hur stort iGaming faktiskt är. En bekant berättade om MrGreen och att man rekryterade till teamet så jag tog chansen att söka. Jag fick jobbet och jobbade i ungefär ett halvår med Business to customer marketing innan jag fick chansen att hoppa på tjänsten som Affiliate Manager. För mig lockade MrGreen eftersom bolaget har ett väletablerat varumärke som jag kände igen hemma från Sverige, att vara en del av ett stort och seriöst företag kändes för mig viktigt.

Vad gör egentligen en Affiliate Manager?

– Som Affiliate Manager har jag ansvar för en hög procent av företagets intäkter. Kortfattat handlar det om att driva in trafik till casinot och därmed följer en rad olika arbetsuppgifter. Networking är en stor del av arbetet. Att jaga efter nya affiliates för att sedan etablera och bibehålla en god kontakt med partners är vitalt. Kommunikationen sker via skype, e-mail, telefon och genom att möta affiliates i person.

Johanna tillägger att hon föredrar att möta affiliates face-to-face och motiverar resonemanget med att hon älskar att socialisera! Hon berättar att denna typ av kommuinkation ofta sker på konferenser, lunchmöten eller på middagar med affiliates. Hon understyrker att nätverkandet är något som är central för att lyckas som Affiliate Manager, att etablera en god kontakt är viktigt för ett bra samarbete.

– En annan stor del är att jobba med analyser, statistik och rapporter. Detta för att utvärdera att vårt arbete med våra partners går som planerat och är lönsamt. Denna del av arbetet finner jag motiverande, jag älskar siffror och tycker om att se resultat på papper!

Kan du beskriva en typisk arbetsdag?

– Jag anländer till kontoret vid 9-tiden och äter frukost på plats. Därefter går jag igenom de mejl som trillat in under natten, det brukar vara omkring 50 olästa om väntar i inkorgen. Sedan slår jag på Skype där aktiviteten är hög under resten av dagen. Ungefär halva arbetsdagen avsätter jag till att jaga nya affiliates, vi letar ständigt efter nya samarbeten. Jag jobbar också en hel del med statistik, analyser och rapporter vilket jag tycker är fantastiskt roligt! Jag är f.d ekonom och statistiker med universitetsexamen vilket har underlättat en hel del i jobbet som Affiliate Manager. Utöver detta stundar ibland lunchmöten eller kanske kanske middagar med affiliates i syfte att nätverka.

Vad är det roligaste med jobbet som Affiliate Manager?

– Det är kombinationen av det sociala och analytiska som är allra roligast! Jag föredrar variation och har alltid gillat att ha många bollar i luften.

Vilka egenskaper är viktiga för att lyckas som Affiliate Manager?

– Förmågan att multitaska är extremt viktig! Dessutom behöver man vara stresstålig, social, vara analytiskt lagd och tycka om problemlösning.

Hur väljer ni era partners? Hur ser processen ut?

– Att jaga affiliates är en stor del av arbetet och sk. Google mapping är något som sker på daglig basis. Sedan gäller det att kontakta och etablera en relation med diverse affiliates . Vi är ett så pass väletablerat brand och ses som ett attraktivt varumärke att presentera vilket gör jobbet extra roligt.

Slutligen, hur skulle du beskriva karaktären MrGreen?

– MrGreen är en oerhört elegant gentleman som vet hur man för sig. Han är stilig, har pondus, är lite mysisk och framförallt underhållande. Vi brukar bjuda med MrGreen till de affiliatekonferenser som anordnas ett par gånger varje år, hans närvaro brukar vara oerhört uppskattad!

För att avsluta intervjun med härligt energiska Johanna så kör vi fyra snabba.

Keps eller hatt?

Slots eller bordsspel?

Las Vegas  eller Malta?

Skidåkning eller Beach volley?

_____________________________________________________________________________________

Intervjun ägde rum under Summit of iGaming Malta den 6 november år 2015.