Under veckoslutet ägde Sigma Summit of iGaming Malta rum. Vi på redaktionen var självklart på plats för att insupa atmosfären på en av Europas mest välbesökta affiliatemässor där tusentals viktiga pelare i branschen under veckan figurerat.

Efter att vi entrat huvudentren vid InterContinental hotell beläget i centrala St Julians på Malta tar vi oss en rundvandring för att överblicka området. Alla verkar vara här: casinos, affilates och spelutvecklare trängs på konferensområdet. Alla med det gemensamma målet att nätverka.

Vi riktar snabbt vår uppmärksamhet mot en lila monter som av folkmängden att döma verkar omåttligt populär. Det är Slotsmillion som huserar i montern, vi traskar genast dit för att ansluta oss och passar på samma gång att testa casinot nya påfund, nämligen Virtual Casino. Lanseringen skedde för bara ett par veckor sedan och blev snabbt en stor snackis i casinosammanhang. Efter att vi prövat att beträda den virtuella världen får vi chans att prata med Alexandre Tomic, VD på Slotsmillion. Han förklarar med stor entusiasm om casinots nya, innovativa produkt. Han talar om en spelupplevelse helt utöver det vanliga och nog är vi beredda att hålla med, Virtual Casino bjussar onekligen på en unik och extremt verklighetstrogen spelupplevelse som känns helt rätt i tiden.

12207767_10205120021703772_1686830499_nExalterade om än en aning snurriga av den virtuella casinoupplevelsen traskar vi vidare mot montern för Yako Casino. På plats finns bolagets CEO Steven Grech som ger oss en snabbspolning av året som gott samt delar med sig av vad som under 2016 komma skall. “- Yako lanserades i september och har på kort tid gjort sig ett namn i branschen. Vår vision har sedan starten varit att erbjuda en annorlunda och skräddarsydd spelupplevelse i både desktop och mobil. Vi är nöjda med resultatet!”

När vi frågar Steven om framtidsplaner för kommande år ser han närmast euforisk ut, det råder ingen tvekan om att passionen för Yako ligger honom varmt om hjärtat. “Vi har massvis med planer! Vi är 99% nöjda med produkten idag och kommer spica till det lite extra under 2016. Bland annat kommer vi lansera en sportsbook för att vidga vår målgrupp ytterligare och på så sätt erbjuda en fullfjädrad spelupplevelse.”

12202036_10205120030023980_734658986_nVi tackar Steven för ett trevligt möte och rör oss vidare. Centrerat på mässan hittar vi LeoVegas i en enorm monter, föga förvånande. Casinot har det senaste året nått enorm framgång och dessutom blivit folkliga tack vare sin reklam med Frank Andersson som gått varm under hösten. Kön för att prata med profilerna bakom LeoVegas är lång, vi styr därför våra steg mot Bethards coola monter. Casinot BetHard lanserades på samma mässa förra året och gjorde succé med sin unika monter. Man har kört på samma koncept även i år. Förutom en välfylld bar och en slagkraftig ”boxameter” har man i år festat till det lite extra med en egen DJ, inte illa!

Efter att ha avnjutit en god sushi och snicksnackat lite med Affiliate Manager Tobias Regnestam i Casumos kreativa monter styr vi våra steg mot utgången och tackar Sigma Summit of iGaming för i år. På återseende!